Dwarf (Krasnolud)

Królestwa bogate w starożytną wspaniałość, sale wykute w korzeniach gór, echo kilofów i młotów w głębokich kopalniach i płonących kuźniach, przywiązanie do klanu i tradycji oraz paląca nienawiść do goblinów i orków – te wspólne wątki łączą wszystkie krasnoludy.

Niscy i niezłomni

Odważne i wytrzymałe krasnoludy są znane jako wykwalifikowani wojownicy, górnicy i pracownicy kamienia i metalu. Choć mają mniej niż 5 stóp wzrostu, są tak szerokie i zwarte, że mogą ważyć tyle, co człowiek wyższy o prawie dwie stopy. Ich odwaga i wytrzymałość również z łatwością dorównuje każdemu większemu ludowi.

Skóra krasnoludów ma kolor od głębokiego brązu po blady odcień z domieszką czerwieni, ale najczęściej spotykane odcienie to jasny brąz lub głęboka opalenizna, przypominające niektóre odcienie ziemi. Ich włosy, noszone długo, ale w prostych fryzurach, są zazwyczaj czarne, szare lub brązowe, choć bledsze krasnoludy często mają rude włosy. Samce krasnali bardzo cenią sobie swoje brody i starannie je pielęgnują.

Dobra pamięć dla dawnych krzywd

Krasnoludy mogą dożyć ponad 400 lat, więc najstarsze żyjące krasnoludy często pamiętają zupełnie inny świat. Na przykład niektóre z najstarszych krasnoludów mieszkających w Cytadeli Felbarr (w świecie Forgotten Realms) pamiętają dzień, w którym ponad trzy wieki temu orkowie zdobyli twierdzę i wygonili ich na wygnanie, które trwało ponad 250 lat. Ta długowieczność daje im perspektywę na świat, której brakuje rasom krócej żyjącym, takim jak ludzie czy halflingi.

Krasnoludy są solidne i wytrzymałe jak góry, które kochają, znoszą upływ wieków ze stoickim spokojem i niewielkimi zmianami. Szanują tradycje swoich klanów, których przodkowie sięgają czasów zakładania ich najdawniejszych twierdz w młodości świata, i nie porzucają ich lekkomyślnie. Częścią tych tradycji jest oddanie bogom krasnoludów, którzy podtrzymują krasnoludzkie ideały pracowitości, umiejętności w walce i oddania kuźni.

Poszczególne krasnoludy są zdeterminowane i lojalne, dotrzymują słowa i są zdecydowane w działaniu, czasem aż do uporu. Wiele krasnoludów ma silne poczucie sprawiedliwości i powoli zapomina o doznanych krzywdach. Krzywda wyrządzona jednemu krasnoludowi jest krzywdą wyrządzoną całemu jego klanowi, więc to, co zaczyna się jako polowanie jednego krasnoluda na zemstę, może przerodzić się w pełną waśń klanową.

Klany i królestwa

Krasnoludzkie królestwa rozciągają się głęboko pod górami, gdzie krasnoludy wydobywają klejnoty i metale szlachetne oraz wykuwają cudowne przedmioty. Uwielbiają piękno i kunszt metali szlachetnych oraz piękną biżuterię, a u niektórych krasnoludów ta miłość przeradza się w chciwość. Czegokolwiek nie znajdą w swoich górach, zdobywają poprzez handel. Nie lubią łodzi, więc przedsiębiorczy ludzie i halflingi często zajmują się handlem krasnoludzkimi towarami na szlakach wodnych. Zaufani przedstawiciele innych ras są mile widziani w krasnoludzkich osadach, choć niektóre obszary są dla nich niedostępne.

Podstawową jednostką społeczeństwa krasnoludzkiego jest klan, a krasnoludy bardzo cenią sobie pozycję społeczną. Nawet krasnoludy, które żyją z dala od swoich królestw, pielęgnują tożsamość i przynależność klanową, rozpoznają spokrewnione krasnoludy i przywołują imiona swoich przodków w przysięgach i klątwach. Brak klanu to najgorszy los, jaki może spotkać krasnoluda.

W innych krainach krasnoludy są zazwyczaj rzemieślnikami, a w szczególności broniarzami, płatnerzami i jubilerami. Niektórzy zostają najemnikami lub ochroniarzami, cenionymi za odwagę i lojalność.

Złoto, złoto i klan

Krasnoludki, które podejmują przygodowe życie, mogą kierować się chęcią zdobycia skarbu – dla niego samego, dla konkretnego celu, a nawet z altruistycznej chęci pomocy innym. Inne krasnoludy kierują się nakazem lub inspiracją bóstwa, bezpośrednim powołaniem lub po prostu chęcią przyniesienia chwały jednemu z krasnoludzkich bogów. Ważnymi motywatorami są także klan i rodowód. Krasnolud może próbować przywrócić utracony honor klanu, pomścić dawną krzywdę, której doznał klan, lub zdobyć nowe miejsce w klanie po wygnaniu. Może też poszukiwać topora, którym władał potężny przodek, zaginiony na polu bitwy przed wiekami.

Imiona dla krasnoluda

Imię krasnoluda nadaje starszy klanu, zgodnie z tradycją. Każde prawidłowe imię krasnoludzkie było używane i jest używane przez pokolenia. Imię krasnoluda należy do klanu, a nie do jednostki. Krasnolud, który nadużywa lub przynosi wstyd imieniu klanowemu, zostaje pozbawiony tego imienia i ma zakaz używania w jego miejsce jakiegokolwiek innego imienia krasnoludzkiego.

Imiona męskie: Adrik, Alberich, Baern, Barendd, Brottor, Bruenor, Dain, Darrak, Delg, Eberk, Einkil, Fargrim, Flint, Gardain, Harbek, Kildrak, Morgran, Orsik, Oskar, Rangrim, Rurik, Taklinn, Thoradin, Thorin, Tordek, Traubon, Travok, Ulfgar, Veit, Vondal

Imiona żeńskie: Amber, Artin, Audhild, Bardryn, Dagnal, Diesa, Eldeth, Falkrunn, Finellen, Gunnloda, Gurdis, Helja, Hlin, Kathra, Kristryd, Ilde, Liftrasa, Mardred, Riswynn, Sannl, Torbera, Torgga, Vistra

Nazwy klanów: Balderk, Battlehammer, Brawnanvil, Dankil, Fireforge, Frostbeard, Gorunn, Holderhek, Ironfist, Loderr, Lutgehr, Rumnaheim, Strakeln, Torunn, Ungart

Cechy Krasnoludów

Twoja postać posiada szereg wrodzonych zdolności, które są nieodłączną częścią krasnoludzkiej natury.

Zwiększenie wartości cechy

Twój wynik Kondycji wzrasta o 2.

Wiek

Krasnoludy dojrzewają w tym samym tempie co ludzie, ale są uważane za młode do momentu osiągnięcia wieku 50 lat. Przeciętnie żyją około 350 lat.

Rozmiar

Krasnoludy mają od 4 do 5 stóp wzrostu i ważą średnio około 150 funtów. Twój rozmiar to Medium.

Szybkość

Twoja podstawowa prędkość chodzenia wynosi 25 stóp. Twoja prędkość nie jest zmniejszona przez noszenie ciężkiej zbroi.

Widzenie w ciemności

Przyzwyczajony do życia pod ziemią, masz doskonałe widzenie w ciemności i mroku. W odległości 60 stóp od ciebie widzisz w słabym świetle jak w jasnym, a w ciemności jak w słabym. W ciemności nie rozróżniasz kolorów, jedynie odcienie szarości.

Odporność krasnoludów

Masz przewagę w rzutach ratunkowych przeciwko truciźnie i masz odporność na obrażenia od trucizny (wyjaśnione w sekcji „Walka”).

Trening bojowy krasnoludów

Biegle posługujesz się toporem bojowym, toporem ręcznym, lekkim młotem i młotem wojennym.

Biegłość w posługiwaniu się narzędziami

Zdobywasz biegłość w posługiwaniu się wybranymi narzędziami rzemieślniczymi: narzędziami kowalskimi, piwowarskimi lub murarskimi.

Wiedza o kamieniu

Kiedykolwiek wykonujesz test na inteligencję (historia) związany z pochodzeniem kamieni, jesteś uważany za biegłego w umiejętności historia i dodajesz do niego podwójną premię za biegłość, zamiast normalnej premii za biegłość.

Języki

Potrafisz mówić, czytać i pisać w języku wspólnym i krasnoludzkim. Krasnodębski jest pełen twardych spółgłosek i gardłowych dźwięków, a cechy te przenikają do każdego innego języka, którym posługuje się krasnolud.

Krasnolud wzgórzowy

Jako krasnolud górski masz wyostrzone zmysły, głęboką intuicję i niezwykłą odporność. Złote krasnoludy z Faerûn w ich potężnym południowym królestwie są górskimi krasnoludami, tak samo jak wygnani Neidarowie i podupadli Klarowie z Krynn w settingu Dragonlance.

Zwiększenie wartości cechy

Twoja cecha Mądrości wzrasta o 1.

Wytrzymałość krasnoludów

Twój maksymalny hit point wzrasta o 1 i zwiększa się o 1 za każdym razem, gdy zdobędziesz poziom.

Górski krasnolud

Jako górski krasnolud jesteś silny i wytrzymały, przyzwyczajony do trudnego życia w surowym terenie. Jesteś prawdopodobnie wysoki (jak na krasnoluda) i masz tendencję do jaśniejszego ubarwienia. Krasnoludy tarczowe z północnego Faerunu, jak również rządzący klan Hylar i szlachetny klan Daewar z Dragonlance, są górskimi krasnoludami.

Zwiększenie wartości cechy

Twoja cecha wytrzymałości wzrasta o 2.

Wyszkolenie w zbroi krasnoludów

Masz biegłość w używaniu lekkiej i średniej zbroi.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *